GELE RIJDERS DIE IN SCHIJNDEL ZIJN BLIJVEN WONEN  -  2

Jan Kamphorst

De afbeelding hieronder toont ons een "Gele Rijder" in vol ornaat, compleet met alle versierselen, inclusief sabeltas en kolbak. Het is Jan Kamphorst.

En als je dat zo ziet is het volkomen begrijpelijk dat de Schijndelse meisjes oog hadden voor deze "pronkstukken". Denk je eens in, zo'n donkerblauwe "dolman" (jack) met goudgele tressen en blinkende gouden knopen, dat moet oogverblindend geweest zijn! Voor Jans Schevers uit den Heikant was Jan Kamphorst dan ook oogverblindend. Verkering bleef niet uit en er waren ook al trouwplannen. Er was voor hen zelfs al een boerderijtje op het Lieseind gereserveerd. Helaas overleed de aanstaande bruid als gevolg van een vrij acute tbc-aanval.

Afb.66  Jan Kamphorst                                                Afb.67  Jan Kamphorst

Jan Kamphorst vestigde zich na zijn diensttijd toch in het Lieseind, waar hij een boerenbedrijf had. Na enige tijd trouwde hij met Joanna de Laat uit "de Noenes", Haaren.

Jan Kamphorst, geboren op 8 april 1894 te Voorst in de buurt van Zutphen, overleed te Schijndel op 26 februari 1968.

Zijn vrouw Joanna stierf op 11 januari 1990 in Vught.

Stephan Peters

De laatste in de rij van de "Gele Rijders" die in Schijndel is gebleven is Stephan Peters, die de roepnaam Stef droeg. Hij was geboren in Millingen aan de Rijn, bij de Duitse grens, op 25 januari 1895. Op onderstaand afbeelding die gemaakt is op de kazerne te Breda, dus nog voordat het Korps in Schijndel kwam, zien we Stef Peters geheel links staan, met zijn trompet.

Afb.68  Trompetter Stef Peters (links) temidden van de A.M.T

Henk van Roessel vertelde ons dat hij zijn moeder meerdere malen had horen vertellen dat zij Stef Peters de reveille had horen en zien blazen op de hoek Hoofdstraat ­Kerkstraat - Pompstraat.

De trompetters hadden meestal een dubbele functie. Zo ook Stef Peters, die naast trompetter ook "oppasser" was van een van de officieren. Stef was gelegerd bij van Grinsven, een mandenmaker en tevens winkelier, die aan de Wijbosscheweg woonde, ongeveer waar nu de fontein is en garage Vugts. Enkele meters verder, aan de overzijde van de Wijbosscheweg, was de klompenmakerij gevestigd van Johannes van Herpen, beter bekend als Hanske van Loon. Dit was tevens een bierhuis, een café met verlof B.

De "Gele Rijders" die in deze contreien gelegerd waren, gingen regelmatig bij Diena van de Maat, de vrouw van Hanske van Loon, een biertje drinken en een kaartje leggen. Dit was nogal zeer begrijpelijk, want Hannes van Herpen had behalve twee zonen ook nog drie "skon dochters". De oudste diende in Tilburg, maar kwam regelmatig in de week­einden naar huis. Het duurde niet lang of Stef Peters mocht de knappe Miena zondags 's avonds naar het Schijndelse station brengen wanneer ze weer naar Tilburg ging. Dit alles leidde uiteindelijk tot een vaste relatie.

Hieronder zien we Hannes van Herpen met links dochter Miena en rechts dochter Lies. In het midden zit pontificaal Stef Peters, geflankeerd door zijn maatjes Gerritsen en Mom. Uit het oogpunt van hoffelijkheid zou je een andere opstelling verwacht hebben, maar …., let wel, de "Gele Rijders" was een elite Korps!

Afb.69  Zittend in het midden Stef Peters

Na de mobilisatie en het einde van de Eerste Wereldoorlog werd er een drukke corre­spondentie gevoerd tussen Miena en Stef Hij werkte inmiddels op een schoenfabriek in Nijmegen en was niet in de gelegenheid om vaak naar Brabant te komen. Miena vond dit uiteindelijk maar niets en stuurde haar Stef daarom een advertentie uit de Tilburgse krant, waarin schoenfabriek van Arendonk "zwikkers" (schoenmakers) vroeg. Daarmee boekte zij succes, want Stef Peters ging in Tilburg werken. Na enkele jaren wilde hij meer van het schoenenvak weten, dus bezocht hij in Tilburg de avondvakschool.

Hierna bekwaamde hij zich in het onderdeel schoenreparatie, o.a. bij Mels in Sint Oedenrode en bij Jan Wedemans in Schijndel. Deze laatste had een schoenmakerij aan de drietip, naast Brordje Wijdeven (nu ongeveer de parkeerplaats achter de bibliotheek). Lang heeft dat niet geduurd. Stef ging zelf schoenen maken, eerst alleen reparatie en daarna ook nieuwe kinderschoenen, welke hij bij Hannes van Herpen voor het raam mocht "etaleren".

In 1922 trouwde Miena van Herpen met Stef Peters en zij begonnen een schoenrepara­tiebedrijf en tevens schoenwinkel op de hoek Heikant - Dorpsstraat.

Afb.70  de schoenwinkel van S. Peters is het pand dat links begrensd wordt

door een tuintje en rechts door de boogvormige ingang van de fabriek.

Later, in de jaren 1928 - 1929, werden de daar gelegen gronden met de daarop staande huizen opgekocht door de daarnaast gelegen fabrikant Jansen de Wit. Stef Peters ves­tigde zich toen in de Groote Straat, samen met Harry van Rooy - gehuwd met Dineke van Boxtel - die er een textielzaak begon. Nu is er het arbeidsbureau gevestigd.

Afb.71  Rechts Stef Peters, tussen de paarden staand

Afb. 72  Zakboekjes van Stef Peters

Stef Peters bleek in Schijndel goed ingeburgerd te zijn en was actief in diverse vereni­gingen en organisaties, onder andere de damvereniging waarvan hij mede-oprichter en vele jaren voorzitter was. Ook was hij vele jaren voorzitter van de Winkeliersvereniging en de Midden­standszegelvereniging. Stef Peters overleed op 10 juli 1969, 74 jaar oud. Zijn vrouw Miena van Herpen op 10 september 1988, 92 jaar oud.

Afb.73  Een zondagswandeling "dur de hoog ekkers" in het Schijndel van toen.

"Gele Rijder" Mombers, Janus van Herpen, Hannes van Herpen, Diena van Herpen-van de Maat,

Martha van Herpen, "Gele Rijder" Gerritsen, geknield: M. van Herpen.

(de schoonou­ders c.s. van Stef Peters)

Janus van Herpen kan het nog navertellen. Hij is bij het verschijnen van dit boek nog "springlevend"  95 jaar.